Wke

Hur höjdhopp (friidrott)

Har du någonsin sett någon höjdhopp och tänkte att du ville prova?

Steg

Hur höjdhopp (friidrott). Samla ett måttband och en del medicinsk tejp och hitta ett höjdhopp "gropen".
Hur höjdhopp (friidrott). Samla ett måttband och en del medicinsk tejp och hitta ett höjdhopp "gropen".
  1. 1
    Samla ett måttband och en del medicinsk tejp och hitta ett höjdhopp "gropen". Ett gummiband är att föredra för nybörjare hoppare sedan en höjdhopp bar kan göra ont att landa på.
  1. 1
    Ta reda på vad fot du är. Det finns två metoder att göra detta: Lägg dig på mage och sedan stå upp eller har någon skjuta dig bakifrån. Var uppmärksam på vilken fot du lägga fram för att stå eller vilken du fånga dig själv med. Börja från höger sida om din högra fot gick framåt. Om din vänstra fot gick framåt, börja från vänster sida. Detta beror på att foten du sätter tenderar att vara din dominanta fot och därför starkare. Du vill att din starkaste benet för att vara den som används för att driva ditt knä upp eftersom det är där majoriteten av din längd kommer ifrån.
  1. 1
    Det tillvägagångssätt. Hela strategin bör vara ca 5 till 8 steg i längd med de sista tre gör upp kurvan. Resten ska tas vid en kontrollerad hastighet med kliv som liknar en bunden. Gradvis kurvan mot höjdhopp planet (det imaginära planet / vägg skapad av stapeln) och få lite fart. De sista tre steg (eller sex steg) bör göra upp kurvan i den strategi och de två sista bör vara snabbast. En metod för att finna åtgärder är att ha bygeln köra sina steg baklänges från gropen. De bör börja där deras anläggning är (steg 4) och kör hörn snabbt och kliv sedan ut en gång gå rakt. Denna metod står för variationen i steglängd och snabbhet. Justeringar bör alltid göras efter idrottaren värms upp eftersom det förändrar deras klivet. När stegen är korrekta, mått två längder: en ut från standard till var sin utgångspunkt märket är vinkelrät och därifrån till deras börja märke.
  1. 1
    Anläggningen. Helst anläggningen, eller om din icke-dominanta fot är när du hoppar, är en tredjedel av vägen in mot mitten av gropen och ungefär en armlängds avstånd från det. Detta låter bygeln vara över i mitten av baren, som alltid är den lägsta punkten sedan stänger sag, när i luften och förhindrar oerfarna hoppare från oavsiktligt träffa en standard. Efter grunderna är inlärda, bör hoppare arbeta på lutande så att de slår sin anläggning på cirka 45 grader från marken. (Effekterna av detta kan ses med hjälp av en penna med gummi nedåt. Om pennan tappas i en vinkel på ett bord under färd framåt, studsar den rakt upp. Om det är vertikala när de släpps det inte dyka upp, utan helt enkelt faller över.)
  1. 1
    Knäet enheten. Tyngdpunkten av anläggningen bör vara en snabb och kraftfull knä enhet. Knäet ska komma över kroppen, bort från gropen. Detta är vad som får ryggen vänd mot baren. Notera att axlarna och bålen följa knäet. Det borde inte vara någon vridning i sidled.
  2. 2
    Bågen. Bygeln ska Arch vilja finns det en spik under dem, eller som de gör en bro i luften. Kontrollera att bygeln huvud är tillbaka (hakan) annars trycket läggs på ryggraden och kroppen kommer automatiskt att inte bågen. Kom ihåg att arching stoppar bygeln från att få höjd så det bör skjutas upp tills de kan få allt de kan från sitt knä enhet. Huvudet är ratten så om det finns problem med kröker för tidigt, vanligtvis huvudet redan är böjd mot gropen, vilket får dem att dyka. Kommer ut ur bågen för tidigt orsakas genom att lyfta upp huvudet när deras torso är fortfarande över ribban.
  1. 1
    Landningen. Att höja ditt huvud gör dina fötter att knäppa upp, och brukar inte behöver läras eftersom det är en naturlig reflex när falla baklänges. Problemet är ofta att försöka fördröja reflexen att medge rotation runt baren. Bygeln bör sträva efter att landa så högt upp på sina axlar som möjligt, vilket visar att de håller sin båge och rotera korrekt. Detta orsakar dem att göra en baklänges kullerbytta på grund av farten så att de vet att inte ha knäna ihop när de landar eller de kanske knäet sig i ansiktet.
  1. 1
    Fortsätt att försöka tills du får det rätt! Kom ihåg att bara fokusera på en aspekt i taget för att undvika "förlamning genom analys."

Tips

  • Du borde börja antingen utan en bar eller med en elastisk ett.
  • Kör i en kurva, aldrig rakt i baren, och hoppa av en fot.
  • Böj långt tillbaka. Ju längre tillbaka du böjer ju längre dina fötter kommer upp.
  • När du är redo för en bar, startar det några inches över mattan, och öka på din takt.
  • Skjut höfterna upp när du hoppar för att din kropp att Arch mer.
  • Denna artikel är till att börja med. Det enda sättet är att gå till en höjdhopp coach som vet dina behov för att bli bättre.
  • Den korrekt teknik är att använda fosburyfloppen.
  • Flickor starta vid 4 "och killarna börjar vid 5 '.

Varningar

  • Använd aldrig en madrass! Det kanske låter som en bra idé, men om du landar hårt du kommer att flyga upp och landa på marken.
  • Ha tillsyn eller göra det med en vän i fall du blir skadad.
  • Aldrig höjdhopp utan säkerhet mat, kommer du att bli allvarligt skadad!
  • Placera små mattor mellan de större trampmattor för extra skydd.

Saker du behöver

  • Måttband
  • Full höjdhopp grop set (matta, standarder (stödjande stolpar), och bar)
  • Vit medicinsk tejp (om desperat använda plåster). Tacks fungerar bra speciellt om banans yta är våt och bandet inte fastnar.
  • Vän eller förälder