Wke

Hur man cykla säkert

Rida din cykel kan vara mycket roligt, och det är ett utmärkt sätt att hålla sig i form. Ändå har cykling sina risker, speciellt när du delar vägen med motoriserad trafik. För att hålla säkra, är det viktigt att ha en cykel i toppskick och att uppmärksamma några grundläggande men mycket viktig cykling krav när du delar din resa med den allmänna trafiken.

Denna artikel är baserad på högertrafik, om du bor i ett land med vänstertrafik, vänligen ha detta i åtanke när du läser instruktionerna.

Steg

Hur man cykla säkert. Kontrollera din cykling utrustning.

Kontrollera din cykel

1. 1
    Kontrollera din cykling utrustning. Innan du ens satt ut, är det viktigt att se till att din cykel är trafiksäkra och tryggt. Detta är särskilt viktigt för åldrande cyklar. Kontrollera din cykel innebär att titta på följande:
    • Air - är dina däck pumpade tillräckligt?
    • Bromsar - fungerar de, de är rena?
    • Chain - är det rent, fritt från skräp, och kunna vända utan problem?
  2. 2
    Kontrollera bromsarna. Wheel din cykel runt en plan yta, drar bromsen på och av. Om de inte fungerar, och du är inte säker på hur man rättar till dem, kontakta din lokala cykelaffär och be dem hjälpa.
  3. 3
    Kontrollera cykelns däck. Sätt hela däcket i en liten skål med vatten. Se om det finns några bubblor kommer ut. Om det finns några bubblor, betyder det dina däck punkteras och du kan få det fast med en cykelaffär eller göra det själv. Upprepa för den andra däcket.
  4. 4
    Se om cykeln är i rätt höjd för dig. Detta är mycket lätt eftersom allt du behöver göra är att sitta på din cykel och se till att tårna nuddar marken (och inget annat). Justera cykelsadel som behövs, och den hanterar också.

Klä på lämpligt

1. 1
    Bär ljusa kläder, en reflexväst, eller har blinkande lampor. Dessa alla öka din synlighet. Du kan också lägga reflektor lampor eller reflekterande tejp till din ryggsäck om du bär en.
  2. 2
    Bära bekväma skor. Cykla i höga klackar eller flip flops är aldrig en bra idé. Använd skor som sitter stadigt, är platta sulor, och har inga dinglande bitar som kan fastna i cykeln struktur och ekrar. Stoppa in skosnören.
  3. 3
    Använd byxor resår eller band. De kommer att hålla tillbaka långbyxor som hotar att fladdra i hjulens ekrar, eller bli smutsig av kedjan fett.
  4. 4
    Bind inte kläder runt midjan. Det oväntat kunde lossna och linda runt ditt hjul, kastar du huvudet först i marken eller väg.
  5. 5
    Hjälm är alltid en bra idé när du cyklar. På vissa ställen har man inget annat val än att bära en hjälm enligt lag. Men även om detta inte är lagligt skyldig, är det en bra idé att bära en för att öka din säkerhet.
  6. 6
    Bär ögonskydd. Smuts, grus, eller ens buggar kan flyga in i ögonen och orsakar tillfällig syn svårigheter. Ett par av cykel-lämpliga glasögon hjälper till att förhindra detta.

Trafikregler och VÄGVETT

Följ trafikreglerna och säkraste sättet. Även föraren du kan vara tekniskt fel, du är den som kommer mest sannolikt att skadas eller dödas. Följ dessa grunderna för din egen säkerhet:

1. 1
    Känna till reglerna och använda dina sinnen. Varje cyklist har en skyldighet att känna till trafikreglerna, både när de gäller dig som cyklist, och de rör andra trafikanter. Detta inkluderar undervisning barnen vilka regler de måste vara medvetna om (se nedan). Det är också viktigt att använda sunt förnuft när man rider i trafiken, att förlita sig på alla dina sinnen för att hjälpa dig genom trafiken på ett säkert sätt. Förutse det oväntade att minska överraskningar.
  2. 2
    Rid i riktning av trafiken. Ridning mot trafiken på fel sida av vägen är olagligt och ökar en cyklist risk dramatiskt eftersom det ökar stänga hastigheter och vrida bilister är sannolikt inte ens titta för trafik i riktning från vilken ett fel-sätt cyklist skulle komma.
  3. 3
    Före justering kurs åt vänster eller höger, alltid först se tillbaka bakom dig att se till att det är klart, och sedan signalera din avsikt. Lär dig att kunna vända på huvudet för att se tillbaka bakom dig utan pendlade ur kurs. Detta kan göras genom att öva ser tillbaka när den följer en rand i en tom parkeringsplats. Denna kompetens är viktigt när du behöver flytta till vänster eller höger från din kurs, som när du behöver flytta över till en lastbil stannade vid trottoarkanten eller annat hinder. Bara för att det är inte ditt fel att du måste ändra kurs, betyder inte att du har rätt sätt att flytta över. Om annan trafik använder den intilliggande raden av resor, måste du ge till dem, eller förhandla om rätt sätt att flytta dit (se nedan). Det är viktigt att öva ser tillbaka färdighet eftersom många cyklister, även erfarna sådana, inte inser hur mycket de svänger när de ser tillbaka. Ser man tillbaka till att det är säkert att gå över är till någon hjälp om du sväng vänster precis framför omkörning trafik som du ser tillbaka.
  4. 4
    Använd tydliga och självklara blinkers innan svarvning eller justering i sidled på körbanan. Hålla armen rakt och parallellt med marken med öppen handflata möter framåt är mycket mer tydlig och uppseendeväckande än en arm halvhjärtat lyfts och hålls på plats med en böjd armbåge. Innan du tar bort handen från styret, vara säker på att skanna vägen framåt för hinder som stenar, gropar, eller annat som kan rycka ditt hjul.
  5. 5
    Stopp för stoppskyltar och titta på trafiken.
    Följ trafiksignaler.
  7. 7
    Välj ett iögonfallande lane position. Inse att många bilister kan förbise cyklister, särskilt de rider obemärkt nära vägkanten. Vissa bilister är irriterade genom närvaron av cyklister och försöka göra det svårare för dig att köra i närheten av dem. Bli inte arg, om de tutar som innebär att de har märkt dig! Förmedla tacksamhet genom att le, nicka eller vinka. Håll dig lugn, hålla huvudet kallt om dig, och vara fokuserad. En spegel kan hjälpa dig veta när en bilist närmar sig bakifrån. En läglig ser tillbaka, nicka eller ens bromsa / stoppa armen signal kan vara till stor hjälp i att kommunicera till den bilist som du inte är omedvetna om deras närvaro och din påverkan på dem, som ensam kan ofta kväva-in-the-bud en potentiella road rage situation.
  8. 8
    Spåra dina däck minst fem meter från sidan av bilar parkerade vid trottoarkanten för att eliminera risken för att träffas, eller vållar väja framför omkörning trafik, med ett plötsligt öppnade dörren. Kom ihåg att även vid 10 mph du reser avståndet för en hel bil längd varje sekund. Om en dörr öppnas plötsligt framför dig, kanske du inte ens har tillräckligt med tid att reagera, än mindre stopp. Och om du instinktivt väja eller slås kvar av öppningen dörren, kan du drabbas av omkörning trafiken. Visst, de är juridiskt skyldig att se först innan de öppnar dörren, men ska du lita på din säkerhet - kanske satsa ditt liv - att de alltid kommer utan undantag? Om du regelbundet rider i dörren zoner, det är bara en tidsfråga innan du blir doored. Eftersom bil och lastbil dörrar sträcker ut så mycket som tre-och-en-halv meter när den är öppen, spårning fem meter bort gör att dina två fot bred kropp för att vara tydlig i en öppen dörr plus minst sex inches av felmarginal. Närmare än fem meter sätter dig i dörren zonen och i allvarlig risk. Låt dig inte luras till att rida i en dörr zon av en cykel körfält. Att måla på marken ger inget skydd!
  9. 9
    Försök inte att dela körfält med annan trafik som är för smala för säker sida vid sida delning. Ridning längst till höger i körfält mindre än 14 meter i bredd är en stor orsak till konflikter och bestörtning i trafiken. Det gör cyklisten mindre iögonfallande och uppmanar bilister att försöka klämma in i körfältet sida vid sida med cyklisten, vilket får dem att antingen pass med otillräcklig säkerhetsmarginal, eller inser för sent att de måste minst intrång i intilliggande körfält att passera säkert. Varna dem tidigt på villkoret att lane delning är inte ett alternativ genom att tydligt styra körfält genom att rida nära centrum av banan, eller ens vänster om mitten, så de har tid och utrymme att planera en säker filbyte och pass.
  10. 10
    Dela vägen klokt. Mellan korsningar när snabbare trafik är närvarande, om körfältet är tillräckligt bred för trafiken att passera dig säkert i lane, hålla åt sidan och göra det lättare för förarna att lämna ditt rum. Men under betydligt längre luckor i trafiken, hjälper en mer framträdande plats väl ut i körfältet ta uppmärksamhet av nästa förare som närmar sig, hindra dem från att välja att delta i en distraktion förrän du har säkert passerat. En backspegel kan hjälpa dig märker när snabbare trafiken närmar sig, och för att låta dig känt när man ska gå åt sidan, oftast efter att de har saktat anger att de har märkt dig, men innan de blir irriterade. Använd aldrig en bakre blick backspegel i stället för ett huvud-sväng ser tillbaka innan du flyttar i sidled på körbanan.
  11. 11
    Vet att de flesta av riskerna är framför dig, särskilt från trafiken svarvning och passerar över din väg. När du närmar dig en korsning, korsning eller plats där svängar kan göras, oberoende av din avsedda riktning, välj en iögonfallande och förutsägbar körfält läge med massor av buffert utrymme runt dig. Den kunniga cyklist justerar för rätt position minst 100-200 meter innan korsningen, om hon inte redan är placerat där dessförinnan.
  12. 12
    Se upp för bilar på din rätt som vänder rätt. Turning bilister ofta kolla bara för trafik där fordonstrafik förväntas, ibland med utsikt över fotgängare eller cyklister placerade någon annanstans. Men ibland förbise ens korrekt placerade cyklister (precis som motorcyklister eller ens bilar är ibland förbises), varför den extra buffert utrymmet är viktigt. Leta efter bevis på att du har märkt - och ögonkontakt räknas inte (någon kan se rätt på dig och ändå inte "se" dig) - innan förlita sig på att det märks. Var uppmärksam på när de söker, vilket sätt deras däck vänt, om de är rullande eller helt stoppas, etc. Det är bara en tidsfråga innan någon utsikt dig och klipper du av... så vara redo och inte förvånad när det händer!
  13. 13
    Flytta i sidled på vägbanan ibland kräver inte bara blicka tillbaka och signalering, men ofta förhandling innebar. Kom ihåg att signalera din avsikt att flytta inte ger dig rätt väg att gå. Någon trafik redan på väg in i det utrymmet behöver ge till dig först. Så signalera tydligt och ser tillbaka, väntar på att andra ska ge till dig innan du flyttar. Om du behöver färdas över flera körfält, röra sig med att se tillbaka, signalering och förhandling för varje filbyte, en i taget, precis som du skulle göra om du kör motorcykel.
  14. 14
    Om du vänder vänster, använd vänstersväng körfält. Börja förbereda tidigt så att du har gott om tid och utrymme att röra sig över vägen ett körfält en gång med signalering och förhandlingar som behövs. Om du inte är bekväm med detta, dra över, gå av cykeln och gå igenom korsningen med övergångsställen som bygger på fotgängare trafikreglerna.
  15. 15
    Om du går rakt, använd inte den högersväng körfält eller den del av vägen som normalt används av höger-svängande trafik. Andra förare sannolikt inte förvänta rak trafik att resa dit. Före korsningen, flytta vänster om du inte redan kontrollerar den högra körfältet som går rakt.
  16. 16
    Passera inte bromsa eller stillastående trafik på höger som kan och skulle svänga till höger. Istället, sammanfoga vänster för att komma bakom dem, eller ännu längre till vänster för att passera dem på vänster. Se upp för bilister som passerar dig, och sedan bromsa tillräckligt för dig att komma ikapp och börja passerar dem... till höger. Oftare än inte, de saktar in för att svänga till höger... det är dig är kö för att se tillbaka och sammanfoga kvar att passera dem på vänster Skjut inte klyftan Om du passerar stoppade bilar till höger, akta dig för möjligheten av en passagerardörren plötsligt öppnas -.! speciellt om det är en taxi. Passerar på vänster, med mer än fyra meter passerar utrymme, är mycket säkrare, och oftast snabbare.
  17. 17
    Vet. Det är viktigt att du som cyklist att undvika fortkörning, och lyda alla hastighetsgränser i långsamma zoner (t.ex. kring övergångsställen, och skolzoner).
  18. 18
    Veta när man ska rida på vägen, på axeln eller i cykelvägen. Reglerna varierar från land till land, men i allmänhet är axeln användning valfritt men aldrig behövs, och cykel körfält användning är i allmänhet endast när snabbare trafiken finns och de kan vara tryggt och rimligt används. Akta dig för glas, grus och annat skräp som tenderar att samla in axlar och cykelbanor, eftersom de inte ständigt sopas ren från fordonstrafik som resten av vägen är. Ta hänsyn till den extra risk du tar genom att rida så långt till höger som cykelbanor och axlar är oftast att du är mindre iögonfallande där (mindre iögonfallande för förare som närmar sig bakifrån samt till dem framför dig). Att vara så långt till höger också förkortar dina siktlinjer till potentiella faror framför dig, och minskar mängden säkerhet / buffert utrymme mellan dig och potentiella risker nära kanten av vägen. Kort sagt, besluta om att rida genom att föreställa var du skulle rida om det inte fanns någon rand per de överväganden som anges ovan, och rida där. Kom ihåg att ränderna är i fasta lägen, och den bästa platsen för dig att rida beror på den aktuella situationen och förhållanden, så att inte blint lita på ränder cykel körfält för vägledning.
  19. 19
    Kör inte i cykelbanor som är markerade i dörren zonen av parkerade bilar. Kom ihåg att cykelbanor är oftast bara 4-5 meter bred, så även om det är en relativt bred 5 'cykelvägen intill parkerade bilar, ska du rida inte i denna cykel körfält. Det närmaste du bör vara att de parkerade bilarna är genom att spåra på cykelvägen rand.
  20. 20
    Användning av cykelbanor som kör bredvid vägen är sällan krävs enligt lag, men kan vara att föredra, särskilt för relativt långsam fritids ridning. Ännu mer än när man rider i cykelbanor, vara medveten om den extra risk som rider där trafiken är lätt förbises, när närmar sig en korsning med en väg eller uppfart.
  21. 21
    Undvik cykla på trottoaren eller gångväg. Generellt är det inte en bra idé att rida på trottoaren och i många jurisdiktioner är det olagligt att göra så. Ett tydligt undantag från detta är när en trottoar har särskilt skyltad som en markerad cykelväg, men var försiktig ändå, eftersom det är troligt att du fortfarande kommer att behöva dela den med fotgängare samt cyklister som kommer i motsatt riktning. På det hela, många vägar är i allmänhet mjukare, vilket gör åkturen enklare, snabbare och bekvämare än att försöka navigera en ojämn, ofta hindras trottoaren.
  22. 22
    Alltid bära identifikation, som ett medicinskt ID-armband eller ID-kort i din sitsväska. Detta kan vara ovärderlig för EMS responders om du är medvetslös.

Synas och vara tydlig

Följ dessa steg för att undvika att bli förbisedd:

1. 1
    Använd lämpligt. Motorcyklar är skyldiga att ha en främre strålkastare på hela tiden, eftersom de är mindre och svårare att se än andra fordon. En cykel är mindre än. Nattetid ridning kräver oftast en främre vitt ljus som ett minimum, även lägga till andra lampor kommer att bidra till att öka din synlighet, tillsammans med reflekterande kläder som diskuterats ovan. Belysning är användbar både för dagen och för natten ridning:
    • Under dagen är en blinkande framlykta bra eftersom det lockar mer uppmärksamhet.
    • På natten, använd en konstant front ljus snarare än en blinkande en. Dess stadig ström av ljus kommer att ge tillräcklig sikt för förarna, medan en blinkande framlykta på natten snart får vara irriterande eftersom det utlöses vyn.
    • När det blir mörkt ute, slå på strålkastarna. Detta innebär nu att du känner att dina ögon ansträngande att se bra, även om himlen inte är kolsvart, minns också att förarna måste se dig under skymning, så fela på sidan av att slå på ljuset tidigare snarare än senare.
    • Sätt en röd LED strobe eller fyr på baksidan av din cykel eller din hjälm. Det är OK för detta ljus att blinka eller ha speciella mönster, eftersom det stör mörkerseendet mindre än de vita strålkastarna, och eftersom förarna inte räknar enbart på bakljuset att mäta deras avstånd.
  2. 2
    Använd iögonfallande körfält positionering. Ridning några meter åt ena eller andra kanske inte verkar som det ska göra stor skillnad när det gäller att synas eftersom du bör vara i någons synfält båda hållen, tills du tycker om förarnas "zon av uppmärksamhet" snarare än deras synfält. Att inom sitt synfält är oftast inte tillräckligt för att märkas - man måste vara på en plats som gör dig relevant för dem att synas - vara där de betalar det mesta av sin uppmärksamhet. Samtidigt som i "motorcyklisten läget" i körfältet inte garantera att du kommer att bli märkt, gör det glöms mycket mindre sannolikt, och ger dig en bättre utsiktspunkt och mer buffert utrymme från faror. Dessutom, om du har en spegel, som väl ut i körfältet gör det lätt att avgöra när du har lagt märke till, eftersom bilisterna uppenbarligen bromsa när de märker en cyklist längre fram i "deras lane". Om du är åt sidan, då de ofta sakta inte ner även om de märker dig, så du har ingen möjlighet att urskilja de som inte har lagt märke till dig från dem som har. Du kan alltid tillfälligt åt sidan för att låta snabbare trafik passera, som påfallande bra ut i körfältet är det bästa sättet att märkas.
  3. 3
    Ta hand nattetid. Cykla på natten kan vara extremt farligt. Alltid färdas på en väl upplyst väg eller stig med inget skräp eller gropar. Gå långsammare än du skulle på dagtid, eftersom du fortfarande behöver tillräckligt med tid för att reagera på fara, och den nedre sikten gör natten cykling farligt för den anledningen.
  4. 4
    Använd handsignaler korrekt. Handsignaler är avgörande om du ska vända. Detta är särskilt viktigt för vänster varv, eftersom de innebär korsande trafik. Ignorera vad ni fick höra i grundskolan, utan om du vänder vänster, förlänga din vänstra arm, och om du vänder rätt, förlänga din högra arm. Signaler som en gång byggde på vänster arm utarbetades för att köra en bil, en situation där endast vänster arm kan nå ut genom fönstret.
  5. 5
    Ge adekvat varning. När du passerar fotgängare eller andra cyklister, är det viktigt att du varna dem om din närvaro. Inte bara är detta artiga, men det minskar risken för kollisioner, eftersom fotgängare är mindre benägna att plötsligt väja in i din väg, och de kan röra sig över, att hålla dig ut i trafiken. En klocka, eller en hög röst "På din [vänster / höger]", "Passing" är bra sätt att väcka uppmärksamhet.
  6. 6
    Se upp för parkerade fordon. När rider senaste parallell-parkerade fordon, lämna tillräckligt utrymme för att fordonet dörren att svänga helt öppet precis som du är på väg att passera. Att få "doored" kan orsaka allvarliga skador och även dödsfall.

Förbättra dina barns cykel säkerhet

1. 1
    Lär dina barn hur man rider säkert i en helt säker plats. Låt barnen lära sig i sin egen takt och erbjuder massor av uppmuntran. De kommer att falla av, så var beredd med kramar och motiverande prata för att få dem tillbaka till att försöka. Ha tålamod hela tiden.
  2. 2
    Se till att barnen alltid hjälm när man rider. Det ska kännas som "andra natur" till dem.
  3. 3
    Förklara för äldre barn som rider i hög fart på allvar kan skada dem. Avskräcka dem från att göra detta och varna dem om farorna med att inte hålla i styret eller gå för fort.
  4. 4
    Hitta säkra platser för barn att rida roliga och säkra skolvägar och andra platser. Som en person som ansvarar för era barns välbefinnande, är det upp till dig att ta dig tid att spana ut bra vägar och platser med dina barn där de kan rida i säkerhet.

Tips

• Installera ett kedjeskydd kommer att minska risken för skador i fall kedjebrott. Ett kedjebrott kan resultera i allvarliga skärsår på vaden.
  • Om du kan växla på din cykel, ändra det till ett lågt antal i uppförslut, och högre när man går ner. Ju högre siffra, desto tyngre spänningen.
  • När man reser på din cykel, är det säkrare att rulla den till en trottoar och få den från trottoaren sidan.
  • Ha alltid med en vattenflaska och snacks. Bo hydrerad är viktigt när du tränar eftersom du svettas så mycket. Uttorkning kan leda till lågt blodtryck och orsaka hypovolemisk chock. Och glöm inte att packa några mellanmål. Hård fysisk träning som cykling kan sänka blodsockret mycket snabbt, vilket skulle kunna leda till en hypoglykemiska attacker. Powerbars är packad med kolhydrater och protein och liten nog att passa i fickan jersey rygg eller sits pack.
  • Följ alla försiktighetsåtgärder du skulle följa om du var på foten.
  • Vissa cyklar har inte bromsar på styret. Vanligtvis kan du bromsa genom att trampa bakåt på denna typ av cykel, kontrollera innan du går ut på en åktur.
  • Kontrollera om det finns cykel utbildning klasser i ditt område. Dessa lär säker, effektiv cykling. Leta efter dem anpassade till barn om du undervisar barn hur man rider en cykel.

Varningar

• Kör inte sida vid sida om du inte gör hastighetsgränsen. Om du inte har en hastighetsmätare, göra en bra gissning, men det är bättre att vara under än över gränsen.
  • Se upp för hundar. Vissa hundar är inte bekant med cyklar och kanske uppfattar dig som ett hot.
  • Motorvägar kan vara farligt för någon om om de rider på sidan, är det oftast olagligt att rida på en interstate typ highway.
  • De flesta kollisioner är vid korsningar. I tung trafik, är det bättre att stanna och rulla cykeln genom vägen, även om det finns ett trafikljus. Man vet aldrig om en förare kommer att försöka köra mot rött ljus eller ta bort riktigt snabbt utan att märka din närvaro.
  • Vissa vägar är helt olämpliga för att cykla säkert. Den López Mateos Highway i Guadalajara, Mexiko, till exempel, är en mycket, mycket farlig plats, med bussar och fullastade lastbilar som kör i 60 mph (100 km / t), och bilar fortkörning genom vid 74 mph (120 km / t). Var på jakt efter sådana vägar, undvika dem om möjligt, och om du absolut måste rida din cykel genom dessa vägar, sedan rida på trottoaren men ge efter för fotgängare. Många motorvägar och motorvägar förbud cykling helt.
  • Känna till reglerna när du reser. Många städer i Europa har cykelvägar höger längs gatorna. Den körfält närmast gatan är reserverad för cyklar, det andra körfältet är för fotgängare. Förare förväntar dig att bo i dessa banor och kanske inte på jakt efter cyklar på vägen.
  • Var medveten om att ljudet av fordon som kommer mot dig kan utplåna ljudet av dem som närmar sig bakifrån.
  • Det är verkligen användbart om du har möjlighet att känna igen dynamiken i att hantera en bil, så att du kan bättre undvika situationer där en förare har att göra akuta manövrar för att undvika att träffa dig.
  • Om du känner dig osäker om ridning på höger sida av vägen på grund av trafik som kommer bakifrån, rida på trottoaren men alltid ge vika för fotgängare. Kör aldrig mot trafik, eftersom du kommer då att ducka bilar head-on.
  • Om du rider på en cykelväg eller trottoaren, tänk på din hastighet i förhållande till andra användare av den vägen. När du tror att du alltid går över 10 mph (16 km / t), eller om du befinner dig i en trottoar med många fotgängare, är det förmodligen en bättre idé att rida på den jämna, vidsträckta gatan.