Wke

Hur man spelar baseball

Medan baseball är en mycket populär sport, det är inte det enklaste spelet i världen för att lära sig. En nybörjare kan väl finna det förvirrande och lite skrämmande. Du kan ta hjärta, men i vetskap om att miljontals spelare världen över och har genom åren framgångsrikt har lärt sig den invecklade vad många ser som ett givande och underbart spel.

Vad som följer är en grundläggande guide till några grundläggande aspekter av baseball. En utförlig beskrivning av de regler och strategier för spelet, samt de tekniker involverade i att spela det väl är utanför ramen för denna artikel. Om du är verkligen intresserad av att lära sig sporten, kommer man hamnar förmodligen upp att göra vad de flesta spelare gör: du ska låta någon redan upplevt på baseball visa dig hur man spelar spelet. Du kommer förmodligen att upptäcka att den insats som krävs är väl värt besväret.

Observera att denna artikel använder manliga pronomen när man hänvisar till spelarna. Baseball spelas vanligtvis av män. Honorna dras ofta mot softball, vars regler varierar lite från de av baseball.


Steg

Hur man spelar baseball. En baseballmatch involverar två lag som försöker vinna över varandra.
Hur man spelar baseball. En baseballmatch involverar två lag som försöker vinna över varandra.

Grunderna i baseball

  1. 1
    En baseballmatch involverar två lag som försöker vinna över varandra. Vinnaren är laget med flest "körningar" (poäng) i slutet av matchen. Ett lag försöker att göra mål en körning genom att ha en spelare slår en kastad boll med ett slagträ och sedan avancera genom ett arrangemang av fyra "baser." En körning görs om torped (eller "smet") kan köras på varje bas i följd utan att pensionerade ("lägga ut") av motståndarlaget. Att laget, spela försvar, positionerar sig genom hela fältet och försök att pensionera torped genom att fånga slog till bollen i luften eller genom att plocka upp och röra ("taggning") torped (eller annan bas-löpare) med bollen medan den spelaren körs mellan baserna. Alternativt kan det defensiva laget spela en "ut" genom "slå ut" smeten eller genom användning av "force play", vilka båda händelserna kommer att beskrivas senare.
  2. 2
    Ett spel varar ett föreskrivet antal omgångar, som kallas "innings" (vanligen nio, men oftast färre ungdomar ligor). Ett spel som är bundet i slutet av reglering spelet fortsätter in "extra" innings tills ett lag ligger före i slutet av en inning. Baseball spel slutar i en slips bara under mycket ovanliga omständigheter.
  3. 3
    En inningen består av två halvor. Varje halva-omgången ser ett lag att slå och det andra laget spela försvar. Lagen byter roller i nästa halv-inning och fortsätta växla mellan anfall och försvar under resten av matchen. Den första halvan av varje inning presenterar hosting ("hem") lag spela försvar och den "besöker" laget vadd. En halv-omgången avslutas när det defensiva laget spelar tre "outs" mot det slå till laget (det vill säga när tre smeter / löpare är pensionär innan de lyckas avancera hela vägen, basen till basen, runt INÄGA.)
  4. 4
    Ett lag består normalt av nio spelare som aktivt deltar i ett spel åt gången. Vissa baseball ligor tillåta användning av ett tionde spelare (en "utsedd slagman") som deltar endast när hans lag är "på slagträet" (leka brott). Vissa ungdomar ligor tillåta användningen av ett ytterligare offensiv spelare, känd som en "extra torped."
  5. 5
    En baseball fält (oftast gräs) består först av en fyrkantig "infield" (anses vara en "diamant" sett från ett hörn) med en "bas" (en tygkasse) lokaliseras på tre av torgets hörn och en gummimatta som kallas "hem plattan," placerad vid det fjärde hörnet. En mycket större "utmark" sträcker sig långt utanför infield och oftast slutar i ett staket vid fältets gräns längst bort från INÄGA. INÄGA hörn kallas första bas, andra basen, tredje bas, och hem plattan. Det är den sekvens där en smet körs efter att slå bollen. De smet får köra genom framgångsrikt avancera runt INÄGA och tillbaka till hem plattan (där han började när slå bollen) utan att sätta ut (förklaras nedan) från det andra laget (laget "på fältet".)
  6. 6
    Linjer är markerade på området sträcker sig från hem plattan till första bas och från hem plattan till tredje bas. Dessa baslinjer utvidgas till utmark staketet och fungera som kant-markörer för utmark. Dessa utökade linjer kallas "foul linjer," eftersom de markerar uppdelningen mellan "verkligt" område (där en smet ordentligt kan slå bollen) och "foul" område (där en träff boll anses inte riktigt hit).
  7. 7
    Det finns nio defensiva positioner på fältet, sex i infielden och tre i utmark. De infielders är:
    • Pitcher: den spelare som står i mitten av INÄGA och börjar varje spel genom att kasta ("pitching") bollen mot hem plattan, där smeten står redo att slå det.
    • Catcher: den spelare som står eller hukar bakom hem plattan (på sidan av plattan mittemot pitcher) och är beredd att fånga sluttande bollen om smeten inte slå den.
    • Första baseman: här spelaren står nära (och till den andra-base sida) första bas.
    • Andra MLB: här spelaren står nära (och till den första basen sida) andra basen.
    • Tredje baseman: här spelaren står nära (och till den andra-base sida) tredje bas.
    • Shortstop: här spelaren står nära (och den tredje base sidan av) andra basen.
  8. 8
    Den utmark är löst delas in vänster, mitten och höger fält, sett från hem plattan. De outfielders står långt utanför infield och är beredda att hämta en boll hit till deras område och kasta den till en lagkamrat i INÄGA.
  9. 9
    En baseball spelet börjar när pitcher kastar en boll ("gör en pitch") mot hem plattan medan en "smet" (eller "hitter") väntar där för att försöka slå det. Smeten kommer att positionera sig inom något av "smeten lådor" (rektanglar avgränsas av linjer på marken på vardera sidan av hem plattan). Väntar planen, vänd smeten hem plattan men ser mot kannan och innehar ett slående verktyg (bat) spänd bakom axeln längst bort från kannan. Från kanna perspektiv, kommer en högerhänt smet står till höger om hem plattan, och en vänsterhänt smet kommer att stå till vänster.
  10. 10
    Om det inte finns några löpare på bas på tiden, kannan, samtidigt som foten kontakt med pitching gummi (beskrivs nedan), kommer typiskt "avveckla" innan kasta bollen. Avvecklingen är oftast en svängande, vridande rörelse för att ge kannan läggs fart och kraft bakom planen. Om några löpare är på botten, kommer kannan inte gå in i en vind-up, eftersom löpare kunde börja avancera till nästa bas under avvecklingen, fick alltså en fördel mot någon defensiv insats för att förhindra förväg. Istället, med löpare på bas, innan kasta bollen kannan (medan kontaktar pitching gummi) kommer "gå in i en sträckning," vilket är ett poserade ("set") ställning som gör kannan att titta på ("check") löparna att vara säker på att de inte förirra sig alltför långt från baserna som de bor (och gör det lättare att stjäla en bas, som beskrivs nedan). (Runners tillåts avancera något bortom ("leda bort" från) sin bas i väntan på nästa lek men måste göra detta med försiktighet, eftersom de är föremål för vara taggade ut när den inte är i kontakt med basen.) Avvecklingen och stretch läget är lättare att förstå om de syns i stället enkelt beskrivas.
  11. 11
    När kannan kastar en pitch, kan smeten välja antingen att svinga sitt racket på bollen, försöka slå det, eller låta bollen gå förbi utan att svänga (som kallas "ta planen.") Om smeten tar planen, kommer en domare (vanligtvis står bakom catcher) avgöra om planen var en "strejk" eller en "boll." En strejk är en pitch som passerar genom "strike zone", som är det område just ovanför hem plattan och högre än smeten knän och lägre än axlarna. En "boll" är en pitch som misslyckas med att passera genom strejkzonen. (Domare kommer att skilja sig i sin uppskattning av strejken zonen.) Om en smet ackumuleras tre strejker, kallas han "ut" av domaren. Det är en "utslagning." Om en kanna kastar fyra "bollar" till en smet, är smeten ges en automatisk pass (som kallas en "walk" eller en "bas på bollar") till första basen. Det finns tillfällen när en pitcher avsiktligt kommer att gå en smet av taktiska skäl (en "avsiktlig promenad," "avsiktlig pass" eller "avsiktlig bas på bollar").
  12. 12
    Om smeten gungor på bollen, en av tre saker kommer vanligtvis att hända:
    • Smeten missar bollen. Det är anses vara en "strejk".
    • Smeten träffar bollen i foul territorium (en "foul ball"). Med andra ord, reser slog till bollen i luften eller på marken till höger om den första baslinjen (eller dess förlängning in i rätt fält) eller till vänster om den tredje baslinjen (eller dess förlängning in i vänster fält). (Återigen, är "vänster" och "höger" som observeras från hem plattan.) En foul boll anses vara en strejk, om inte smeten redan har två strejker mot honom, i vilket fall foul boll (så länge det inte är fångad i luften med en defensiv spelare) behandlas som om ingenting hade hänt, och spelet börjar om igen. En smet slå en foul boll får inte avancera till första bas, och ingen bas-löpare kan avancera heller. En foul boll fångas i luften med en defensiv spelare registreras som ett ut, och smeten är pensionerad. I detta fall kan en löpare vidare efter "tagga upp" (som beskrivs nedan).
    • Smeten träffar bollen i mässaterritoriet. Det är då de flesta av spelets handling äger rum.
  13. 13
    När smeten träffar en rättvis boll, är hans främsta ansvar att springa till första basen utan att släcka. En smet är ute om den slog bollen går i luften och fångas av en defensiv spelare innan den träffar marken. (Detta kan ske i antingen rättvist eller foul territorium.) Smeten är också om den slog till bollen tas från marken i verkligt territorium av en motståndare som sedan kastar den till den första MLB (eller någon annan lagkamrat), åtgärder som på första bas (eller taggar smeten med bollen) innan smeten kan kliva på första bas. Smeten / runner sägs vara "ute på första (bas)."
  14. 14
    Om det defensiva laget inte sätta smeten ut när han träffar en rättvis bollen, är smeten "säker" på första bas och är normalt krediteras med en "hit". (Se diskussionen om "fel" nedan.) Smeten / löpare kan välja att ligga kvar på första bas för ögonblicket. Om smeten slutar vid första bas, och sedan på efterföljande spelningar smeten (nu kallas en "löpare") kommer att få chansen att avancera till de andra baserna (och i slutändan till hem plattan för att göra en körning) när en lagkamrat träffar en rättvis boll fångas inte i luften av en defensiv spelare. En löpare inte är i kontakt med en bas kan släckas genom att vara taggade med bollen en motståndare. En "tag" består av att hålla bollen antingen BARHÄNT eller med en baseball handske och vidrör löparen med nakna eller behandskade boll. Löpare är säker från att taggade bara när i kontakt med en bas eller har gjort det på ett säkert sätt till hem plattan.
  15. 15
    Om smeten gör den säkert till första basen och stannar där, har han träffat en "singel" (återigen förutsatt ingen defensiv "fel" på play.) Om smeten träffar en rättvis bollen till en del av det område där ingen defensiv spelare omedelbart kan säkra den och kasta den till infield, kan smeten avancera bortom första basen när han tror att han kan göra detta utan att märkas av en innerfältspelare. Sålunda kan löparen fortsätter förbi första bas och stannar vid andra basen (det kallas slå en "dubbel"). Han kan välja att inte sluta förrän når tredje bas (en "trippel"). Han kan besluta att han tryggt kan fortsätta hela vägen runt INÄGA och tillbaka till hem plattan (detta är en "home run"). En löpare kommer att sluta köra när han tror att han är borta så mycket som möjligt utan att bli märkt ut (eller när du avslutar en home run). Smeten är krediteras med en automatisk hemkörning när han träffar en rättvis boll som bär igenom luften över outfielden stängslet. På en home run, inte bara smeten poäng en körning, men det gör alla lagkamrater som var base-löpare inför smeten när bollen drabbades.
  16. 16
    En pjäs slutar när smeten och alla bas-löpare antingen lägga ut eller nå en bas eller hem plattan säkert. I vilket fall, såsom anges omedelbart nedan, avslutar en pjäs om tre outs har registrerats inom en halv-omgången.
  17. 17
    En halv-omgången avslutas när det defensiva laget har spelat tre outs mot vadden / kör laget (laget "på slagträet"). Alla löpare lägger inte ut av försvaret, men som inte har avancerat till hem plattan när en halv-inning slutar sägs ha "kvar på botten."
  18. 18
    Den "force play" är kanske den mest förvirrande aspekten av baseball, men det förekommer så regelbundet att det är viktigt att förstå det. Den första punkten att förstå är att när en smet träffar en rättvis boll, någon lagkamrat "på bas" vid den tid som normalt skulle försöka avancera till nästa bas eller utanför. I själva verket är en bas-löpare som krävs för att försöka avancera om det finns lagkamrat-löpare går vidare från varje bas bakom honom. Han är alltså "tvingas" att försöka avancera till nästa bas, eftersom ingen bas kan bebos av mer än en löpare åt gången. En bas-löpare krävs inte att avancera, men om löpare inte avancera från varje bas bakom honom. Till exempel, om en löpare upptar andra bas i början av ett spel, och det finns ingen löpare ockuperar första basen, sedan när smeten träffar en rättvis bollen, löparen inte skyldig att lämna andra basen och förskott till tredje, eftersom det är ingen löpare framåt från första. Således löparen inte "tvingas" av en kollega bas-runner för att lämna säkerhet för andra basen och försöka avancera. Detsamma gäller när en löpare upptar tredje bas medan endera eller båda av de tidigare baserna är lediga. Den löpare på tredje i detta fall krävs inte att avancera hemåt plattan när bollen slås och kan välja att stanna kvar på tredje, speciellt om han tror det defensiva laget är sannolikt att märka ut honom medan främja. I varje exempel, då är löparen inte tvungen att köra till nästa bas. En löpare är tvungen att avancera när bollen slås om det finns en löpare som upptar varje tidigare bas. Observera att en löpare som upptar första bas vid början av en pjäs tvingas att avancera när smeten träffar en rättvis boll, eftersom smeten kommer att försöka göra det på ett säkert sätt till första bas, och så löparen måste utrymma första bas för att göra plats för smeten / löpare. Ett undantag från denna regel inträffar när smeten träffar bollen i luften. Om det visar sig att en defensiv spelare är sannolikt att fånga bollen i luften, är löpare inte tvingas att avancera och, faktiskt, måste förbli på sin bas förrän efter smeten "högboll" fångas, när de kan avancera om de vill. Om flugan bollen faller till marken ej infångade, kommer alla löpare behandla högboll som om det var en "ground boll" och förväg om säkert att göra så eller om det tvingas att göra detta. (Den "INÄGA fly" regeln omfattar vissa liknande situationer och kommer att diskuteras senare.) Betydelsen av kraften pjäsen ligger i det faktum att varje löpare tvingas avancera kan släckas med en defensiv spelare som håller bollen och bara trampa på bas eller platta löparen avancera till innan löparen anländer. Den defensiva spelare behöver inte märka en påtvingad löpare, som anses svårare än att bara trampa på basen. Således löparen är "tvingas ut." Eftersom en "kraft ut" är lättare för det defensiva laget att uppnå än en etikett, kommer infielders påminna ofta sig själva och varandra om förekomsten av möjliga kraft pjäser, baserat på platsen för bas-löpare i början av en pjäs. Även om kraften play låter komplicerat, kommer att se det hända några gånger hjälpa dig att förstå det.
  19. 19
    En av de mer spännande - och svårt - defensiva pjäser i baseball är "double play", där det defensiva laget spelar två outs på samma spel. En vanlig double play uppstår när en boll slås på marken till en innerfältspelare, som kastar bollen till en lagkamrat som står på andra basen (vilket tvingar ut en löpare avancera från första), och sedan lagkamrat omedelbart kastar bollen till den första baseman som tvingar ut smeten / löpare. Det finns många variationer på den dubbla spela, även sådana som innebär "line-enheter", som är bollar hit i luften men "på en rad" direkt på en defensiv spelare. Om Fielder fångar bollen innan den träffar marken, är smeten ut. Som i fallet med varje fångad "högboll," en bas-löpare inte kan avancera på en linje-enhet tills bollen är fångad, och då endast efter "tagga upp", vilket innebär att de löpare stegen på basen han upptar på den tiden. (Upptar en bas innebär att stå på eller i närheten av denna bas.) Om innerfältspelare som fångade line-enheten kan kasta bollen till en lagkamrat på en bas innan en löpare kan återvända för att tagga upp, är löparen också ut, fylla i en double play. Det finns alltför många möjliga dubbel-play-sekvenser för att beskriva här, men de innebär antingen pension smeten och en bas-löpare eller pension två bas-löpare, en i taget, i samma pjäs. En double play kommer inte ske om det finns redan två outs när en pjäs börjar, för i så fall försvaret behöver endast en att avsluta halva-omgången.
  20. 20
    Det är också möjligt för försvaret att göra en "triple play", spelar tre outs på samma spel. Detta är en ovanlig och ganska svårt prestation och vanligtvis innebär en line-drive fångats i INÄGA, följt av två snabba kraft spelar på löpare försöker tagga upp på sina respektive baser. Det finns många andra möjliga triple-play scenarier.
  21. 21
    Dubbel och trippel pjäser kan innebära först slå ut smeten, omedelbart följt märka en eller två bas-löpare som försöker avancera även utan smeten ha slagit bollen. Detta tar upp frågan om "stulna baser."
  22. 22
    Base-löpare kommer ibland att försöka avancera från "stjäla" en bas. Detta inträffar när en löpare tar initiativ till att köra till nästa bas även när smeten har inte träffa bollen. Typiskt kommer en löpare börjar hans försök att stjäla som kannan börjar sin leverans av en pitch till plattan. Om smeten tar planen eller om han svingar och missar, kan catcher försöka sätta löparen ut genom att kasta bollen till innerfältspelare närmast basen löparen försöker stjäla. Det innerfältspelare kommer sedan försöka tagga ut löpare. (En kraft play är inte möjligt i detta fall, eftersom löparen inte tvingades lämna sin tidigare bas.) Försvaret gör en double play om smeten slår ut och catcher sedan "kastar ut" en löpare försöker stjäla. I fallet med ett försök till stjäla av hem, skulle catcher vara den spelare försöker märka löparen ut.
  23. 23
    Ett "fel" är en misplay begås av en defensiv spelare. Fel består oftast av att tappa en fluga boll, en grund boll eller en väl kastad boll, eller göra ett dåligt kast till en lagkamrat. Det finns andra möjliga fel, men i allmänhet innebär en defensiv spelare underlåtenhet att hantera bollen på ett sätt som han rimligen ha förväntats. En misplay bedöms ett fel endast om det resulterar i en smet eller en löpare avancera tryggt. En smet når basen säkert på ett fel inte krediteras med en träff.
  24. 24
    En smet sägs "bunt" en sluttande boll när, i stället för att svänga på planen, han bara håller bat ut framför honom och låter bollen träffade bat. Typiskt en bunted bollen inte kommer att resa mycket långt från hem plattan, vanligtvis kvar i INÄGA. I de flesta avseenden en bunt anses som någon slog till bollen och spela efter en bunt fortsätter som vanligt. Smeten kommer att försöka nå första bas säkert, och eventuella base-löpare kommer att försöka avancera så med någon slog till bollen. En bunted foul boll är en strejk mot smeten, och om det sker med två strejker redan mot honom, hans smeten foul bunt resulterar i att kallas ut (tekniskt en "stryk").

Vissa finstilta

  1. 1
    En smet kommer att tilldelas ett frikort till första basen om han (eller hans kläder) är drabbade (eller ens betas) med en sluttande boll, så länge som smet gör ett försök att undvika att drabbas, och så länge bollen är inte i strejken zonen när den berör smeten. Detta kallas att "drabbas av planen."
  2. 2
    En mindre vanlig sätt en smet kan beviljas första bas är genom "catcher inblandning," i vilket uppfångaren eller dennes Fielding mitt få kontakt med smeten eller slagträts medan smeten är svängande på en pitch.
  3. 3
    Smeten kommer att kallas ut om han kliver på hem plattan samtidigt svänga med en delning.
  4. 4
    En slog boll som studsar hem plattan innan någon annanstans anses vara en foul boll.
  5. 5
    En "foul tips" är en delning som enbart betas av BAT och fortsätter på sin bana, kanske något annorlunda, mot eller förbi catcher.

En foul tips (som med alla foul boll) anses vara en strejk, om inte smeten redan har två strejker mot honom. Ett undantag uppstår om smeten, med två strejker redan, slår en foul tips som fångas av catcher, i vilket fall smeten kallas ut på strejker.

Fler grunderna

  1. 1
    En välvårdad baseball området består mestadels av gräs. Det finns dock flera "flådda" områden utan gräs. Området runt hem plattan är smuts, som är i linje med resor mellan baser ("base vägar"), liksom den yttre omkretsen av INÄGA. Detta arrangemang medger varje innerfältspelare att stå på smuts i början av varje spel. Dessutom är en hög av packad smuts placeras i centrum av INÄGA. Detta är den "kanna högen". Precis som hem plattan är fäst i marken, är en rektangulär, gummimatta placeras i mitten av kanna högen. Kannan står med minst en fot på detta "pitching gummi" medan du förbereder att slå bollen och måste vara i kontakt med det när du släpper bollen. Högen är avsedd att ge kannan lite nedförsbacke fart (och lagt hastighet) när du kastar till smeten. (Mer om pitching senare.) Den pitching gummi, som mäter två meter med sex inches, placeras sextio fot, sex inches från hem plattan. En annan "skal" område av fältet är det "warning track" som löper innanför längden på utmark stängslet. Detta spår är avsett att möjliggöra en outfielder att berätta att han närmar sig stängslet utan att behöva titta på det (och därmed undvika en kollision med stängslet och samtidigt hålla ögonen på en fluga boll).
  2. 2
    Baserna är fyrkantiga kassar, femton inches på en sida och sträcker sig cirka tre inches ovanför marken. Varje bas är placerad nittio meter från närmaste bas. Hem plattans form är en kombinerad kvadrat och triangel. Det är mycket tunnare än en bas och ligger i nivå med marken.
  3. 3
    Basebollträn är oftast gjorda av trä, även aluminium fladdermöss används vanligen i ungdomar ligor. Fladdermöss är ungefär cylindrisk, mäter cirka tre meter i längd och två till tre tum i diameter (mått kan variera från bat till bat och är mindre för yngre spelare).
  4. 4
    Alla defensiva spelare bära läder Fielding handskar på deras icke-kasta händerna för att hjälpa dem att fånga en kastas eller stöts kula (som en snabbrörlig baseball kan vara svårt att fånga BARHÄNT). Handskarna av fiskare och första basemen är mer korrekt kallas "vantar" och är formade annorlunda än andra Fielding handskar för att uppfylla de särskilda kraven för dessa spelare.
  5. 5
    Formellt organiserade baseball team kräver normalt sina spelare att bära uniformer under spel. Uniformer består oftast av skjortor (visar lagets namn och spelarens nummer), byxor, mössor, strumpor och mönstrade skor. Dessutom kommer fiskare på alla nivåer av baseball don skyddsutrustning bestående av ansiktsmasker, hjälmar, och bröst, knä, knä och fot vakter. Dessa poster skyddar fiskare från att bli sårad av foul tips. En platta domare (placerad bakom catcher) bär samma skyddsutrustning.
  6. 6
    Baseball spel kommer att sysselsätta allt från en till sex domare, de tjänstemän som ansvarar för polisarbete spelet och se till att regler och förordningar följs. Plattan Domaren kallar bollar och strejker och beslutar huruvida löpare är säkra eller ut hemma plattan. Dessutom kommer domare att ta upp platser nära var och en av de övriga grunderna för att kalla löpare säker eller ut. I vissa spel, två andra domare kommer stationen själv i ytterfälten nära foul linjer för att hjälpa INÄGA domare avgöra om en fluga bollen har landat i mässa eller foul territorium. Vid lägre (yngre) nivåer av baseball, kan uppgiften att umpiring sjunka till så få som en person, som sannolikt skulle ta upp sin position nära pitching högen. På alla nivåer av baseball, är en domarens "samtal" (beslut) anses slutgiltigt, och om något lag-ledamot ifrågasätter en domarens uppmaning, gör han det med risk för att bli utkastade från ett spel.
  7. 7
    De personer som ansvarar för att styra ett lag under spel och praktiska övningar är "tränare." Den huvudsakliga coach kallas "chefen." Han övervakar alla spelrelaterade aktiviteter. Han beslutar om "battingbeställningen" (i vilken ordning spelarna hit) och tilldelar defensiva positioner till varje spelare. Han är också ansvarig för alla offensiva och defensiva taktik under en match. Chefen avgör också några spelare-substitutioner görs under en match. En chef kan ta bort någon av sina spelare som helst från spelet och ersätta dem med andra spelare. (Till skillnad från andra sporter, får en basebollspelare bort från ett spel inte komma in i spelet senare.) Tränarna kommer att bistå manager i specifika områden, särskilt när det gäller batting och pitching. En typisk lag kommer att ha en chef och två eller tre coacher.

Fler saker att veta

  1. 1
    Kanske den svåraste baseball läge att spela är väl kanna. Kannan står sextio meter från hemmet plattan (i de övre nivåerna av sporten) och måste kunna kasta bollen mycket hårt och med stor exakthet. Förmågan att snurra bollen medan kasta det (och därmed göra det "kurvan" under flygning) är också mycket viktigt. Kannan mål är att slå strejken zonen (eller komma mycket nära det) med varje tonhöjd utan att kasta bollen så snabbt eller med en sådan böjd båge att smeten inte kommer att kunna slå den (eller åtminstone inte kan slå det brunn). En svårighet för kannan är att själva handlingen att göra ett stort antal platser kan vara svårt på en spelares arm och skuldra. En gradvis "warm-up" period är nödvändig innan en kanna går in i en match. Ofta en kanna måste vila sin arm i flera dagar efter en pitching prestanda innan du försöker slå på ett annat spel. Speciellt på lägre nivåer, chefer och tränare förväntas skydda armarna på unga pitchers genom att använda dem klokt under en baseball säsong.
  2. 2
    Under ett spel, kan chefen eller slagtränare avgöra förevarande kannan inte går bra och bör bytas ut ("lättad") av en annan kanna. I detta fall chefen kommer att ha en lättnadskanna värma upp i "bullpenen" (ett område nära den spelplan där kannor kan kasta warm-up platser i förberedelse för att komma in i spelet). Förvaltaren kan använda valfritt antal kannor under loppet av ett spel. Medan lättnad kannor kan sitta i bullpenen under en lek, en lagets andra spelare brukar sitta på en bänk (eller "urholkad") i foul territorium på antingen den första eller tredje base sidan av INÄGA. Det brukar blir en separat urholkad för varje lag.
  3. 3
    Precis som chefen kan fritt ersätta en kanna för en annan, kan han ersätta samma sätt för alla andra spelare också, med tanke på att varje spelare bort från ett spel inte får återinträda. En typisk lagets roster kommer att innehålla så många som 25 spelare, och chefen är gratis att använda så många i en lek som han vill, men inte mer än nio på en gång (tio, när man använder en utsedd slagman, den "DH" typiskt kommer bat i stället för sitt lags pitcher, men kommer inte att spela försvar). En ersättare spelare bat på samma plats i battingbeställningen att spelaren han ersätter hade slagit till.

Ett par mer information

  1. 1
    En "offerbunt" kan ske när det finns åtminstone en löpare på bas. En skicklig bunter kunde bunt bollen på ett sätt som framkallar en infielder till "-fältet bunt" (plocka upp bollen) och kasta smet ut vid första basen istället för att kasta till en annan bas för att försöka lägga ut en löpare. Således smeten är ute medan "offra" sig för det goda i laget, låta en lagkamrat för att avancera till nästa bas. En löpare på första bas som avancerar till andra (eller tredje) bas (på något spel, inte bara en bunt) sägs ha flyttat in i "scoring position," eftersom det är mycket lättare att göra en körning från andra eller tredje bas på en slog in outfielden än det är från första bas.
  2. 2
    En "offerfluga" är en fluga bollen träffade tillräckligt långt från INÄGA att låta en bas-runner för att tagga upp och gå vidare till nästa bas. Löparen kan märka upp och lämna för nästa bas så snart flugan bollen fångas (eller bara rörd) av en outfielder. För att förhindra löparens förväg, skulle försvaret behöva märka löpare innan han nått avancerad basen. I en framgångsrik offer-fly, är smeten ut medan "offra" sig för befordran av en lagkamrat.
  3. 3
    Två löpare kan inte uppta samma bas på samma gång. Om, som ett resultat av missförstånd eller missförstånd, två löpare avslutning på samma bas, antingen spelare (men inte båda) kan märkas ut, trots att de båda kan röra basen (normalt en position av säkerhet).
  4. 4
    En bas-löpare får inte passera en annan i kör baserna. Om detta skulle inträffa, är den löpare som låg bakom den andra löparen i början av pjäsen deklarerade ut.
  5. 5
    Varje bas-runner påkörd av en slog rättvist boll (utan att röra en bas) kommer omedelbart förklaras ut. Pjäsen är sedan över, och alla andra bas-löpare kommer att skickas tillbaka till vad basen de senast passerade eller sysselsatt. (En löpare träffas av en slog till bollen medan i foul territorium inte kommer att vara ute. Bollen bara förklaras foul, och pjäsen är över.)
  6. 6
    Varje bas-runner beslutna att vara igång betydligt utanför den normala fasta sökvägar kommer att deklareras ut.
  7. 7
    En bas-löpare kan pensionerad när fångas i en "genomgång" (även känd som en "knipa"). En genomgång består av två eller flera defensiva spelare kring löparen mellan baser och kasta bollen fram och tillbaka till varandra i ett försök att märka ut löpare medan han försöker att hålla sig borta från den som har bollen och nå en bas på ett säkert sätt. En genomgång välgjord av försvaret kommer att pågå bara en liten stund och några kast.
  8. 8
    Varje bas-runner fann att störa (typiskt, springa in) innerfältspelare medan den senare försöker sätta in en slog till bollen förklaras av "runner inblandning."
  9. 9
    Om en bas-löpare träffas av en kastad boll, är löparen inte ut, och spelet fortsätter som om cyklisten inte hade slagit.
  10. 10
    Om en kastad boll färdas bortom spelplanen, bollen anses "död" och pjäsen slutar med någon bas-löpare tillåts avancera till basen utöver vad basen löparen närmade vid tiden för "störta. "
  11. 11
    En "wild pitch" är någon tonhöjd, kastas med en löpare eller löpare på bas, som missar strejkzonen med en sådan bred marginal att catcher är oförmögen att fånga eller kontrollera den, med bollen att komma bort från catcher och låta löpare (er) att avancera. Detta är inte officiellt ett fel av kannan.
  12. 12
    Om en stigning, kastades med en löpare eller löpare på bas, anses "catchable" av catcher och ändå blir borta från honom, så att alla löpare att avancera, det kallas en "passerade boll." Detta är inte officiellt ett fel av catcher. Varje pitch som träffar marken innan undkommer catcher (och tillåta löpare avancemang) anses vara en wild pitch snarare än en passerade bollen.
  13. 13
    Den "officiella målskytt" är den person som ansvarar för att avgöra om ett spel innebär en träff, ett fel, en wild pitch eller ett passerat boll. Den officiella målskytt brukar följa matchen från ett område som reserverats för åskådare eller pressen.

Slutord

  1. 1
    Bli inte avskräckt om all denna information verkar överväldigande och förvirrande. När du börjar spela (eller bara titta) på spelet, kommer det att bli tydligare för dig, särskilt med hjälp av andra som redan förstår sporten. (Kom ihåg att alla dessa miljontals andra spelare.) Verkligheten är att baseball är ett svårt spel att bemästra. Ingen defensiv position är särskilt lätt att spela, och slå mot en allvarlig kanna är inte lätt heller. Som med många sysselsättningar, är en stor del av praktiken krävs för att bli en framgångsrik basebollspelare.
  2. 2
    Till den läsare som har gjort det här långt, grattis. Det finns en regel att diskutera. Det är en viktig, men om det verkar förvirrande, oroa dig inte om det. Domarna kommer att förstå och tillämpa regeln om enstaka tillfällen den tillämpar. Det är den "infield-fly"-regeln, och det träder i kraft om, med löpare på första och andra basen, är en stigning "dök upp" i verkligt territorium (som är, det slog högt över INÄGA). Om en domare beslutar att pop-fly är troligt att de lätt fångas av en innerfältspelare kommer domaren åberopa infield-fly regel. Smeten kommer omedelbart att förklaras ut, och spelet är över (med alla löpare kvar vid sina baser). Denna regel är avsedd att förhindra försvaret från avsiktligt släppa en pop-fly och sedan tvinga ut de löpare som hade hållit på sina baser förväntar pop-up som ska fångas. Således försvaret förhindras lura slå laget i en enkel double play (eller ens en triple play).
  3. 3
    Det finns ett antal andra baseball regler som inte är ofta åberopas, och i början spelaren skulle inte förväntas känna till dem. Nybörjare kan förlita sig på rutinerade spelare och tränare för att hjälpa att lära sig mer om de finare detaljerna i spelet.

Tips

    • Det finns många material som finns (böcker, videor, etc.) som behandlar frågan om att spela baseball. Att köpa eller låna sådana material kan vara till stor hjälp.
    • Det finns ett antal relaterade artiklar på Google som kan hjälpa, för (se nedan).
    • Ingenting, men tar plats fysiskt öva på spelet. Du kanske upptäcker att med lite övning, spela baseboll (liksom många andra komplicerade uppgifter), blir nästan intuitivt, för att inte tala ganska kul!
    • Fråga vänner som spelar baseball för att lära dig mer om grunderna, eftersom de kan svara på alla frågor du kan ha.

Varningar

    • Bära skyddsutrustning när man spelar boll. Vadd hjälmar är särskilt rekommenderas, och fiskare bör alltid bära masker, hjälmar, och bröst, knä, knä och fot vakter (samma skydd mot foul tips som plattan domare bär).
    • Kom ihåg att hålla ögonen på bollen när du spelar. Baseballs är hårt, och du vill inte bli påkörd av en kastas eller stöts kula.
    • Om du är nybörjare spela försvar, hålla din handske nära ditt ansikte, så om en boll slås eller kastas till dig, du är mindre benägna att bli skadad av det (och mer benägna att fånga det).